Chestionarul


             Definire
Chestionarul este o metoda de cercetare in psihologie bazata pe o lista de intrebari alcatuita cu scopul de a obtine pe baza raspunsurilor date, informatii asupra unei persoane sau a unei probleme.

Alte definitii:
Ø              Se pare ca cel ce a initiat tehnica chestionarului in psihologie a fost Alfred Binet (1903).
Ø              In  dictionarul de psihologie chestionarul este definit ca fiind o serie de intrebari standardizate orale sau scrise puse in cadrul unei anchete.
Ø           Profesorul Septimiu Chelcea defineste chestionarul ca fiind ”o tehnica si corespunzator un instrument de investigare constand dintru-un ansamblu de intrebari si eventual imagini grafice ,ordonate logic si psihologic,  care prin administrarea de catre operatorii de ancheta sau prin autoadministrare, determina din partea persoanelor anchetate raspunsuri ce urmeaza a fi inregistrate in scris.”
Ø             In definitia chestionarului, dupa Albon, este deosebit de importanta inlocuirea expresiei ”lista de intrebari” cu lista de itemi, deoarece chestionarul  nu se structureaza intotdeauna in jurul unor intrebari , ci si in jurul unor asertiuni pozitive sau negative , afirmatii si negatii.   

Tipuri de chestionar:
Chestionarele se pot clasifica in functie de :
1. Continut: - chestionar de personalitate
                        - chestionar de interese
                        - chestionar de opinii si atitudini
2. Obiective: - chestionar de cunostiinte
                        - chestionar de creativitate
                        - chestionar de personalitate
3. Forma intrebarilor:   - chestionar cu intrebari inchise
                                          - chestionar cu intrebari deschise
                                          - chestionar cu intrebari mixte
4. Forma de administrare: - chestionare autoadministrate
                                                 - chestionare administrate

Date privind tipurile de chestionar:

    Chestionarele de personalitate au fost introduse de PICHOT in randul testelor de personalitate pentru a investiga componentele afective volitive.
      Chestionarele de interese au o aplicabilitate larga in domeniul orientarii scolare si profesionale.
      Chestionarele de opinii si atitudini sunt specifice mai ales studiilor de sociologie si psihologie sociala
      Chestionare cu intrebari inchise  sunt cele in care sa se incadreze in una din categoriile propuse in chestionar:
             - De tip dihotomic :  (da/nu)
             - de tip trihotomic:     (intotdeauna/uneori/niciodata)
             - In evantai:      (foarte usor/usor/greu/foarte greu).
       Chestionarele cu intrebari deschise(libere) ofera posibilitatea subiectului de a da raspunsuri personale, fara riscul sugestibilitatii.
      Chestionarele cu intrebari mixte sunt cele in care alterneaza intrebarile deschise cu cele inchise.
      Chestionarele autoadministrate se impart in : chestionare prin corespondenta (in pisihologia sociala, psihopedagogie) si chestionare publicate in reviste sau anexe la diferite produse vandute(utile in comert si reclama).
    Chestionarele administrate (de psiholog) reprezinta modalitatea cea mai utilizata de culegerea informatiilor.

             Formularea chestionarului
·   Formularea intrebarilor trebuie:
  • sa fie clara (simpla)
  •  sa se evite negativele, utilizarea negatiei poate avea un caracter sugestiv (”nu-i asa ca...”)
  • pentru protejarea stimei de sine se folosesc termeni cu incarcatura emotionala mai redusa (de exemplu:”a lua” in loc de ”a fura”, ”a aplica pedepse corporale” in loc de ”a bate”).
  • pentru evitarea greselilor in formulare unui chestionar se folosesc cuvinte uzuale, obisnuite, clare  si se adopta o structura propozitionala simpla si corecta din punct de vedere gramatical.

·   Formularea chestionarului-dimensiunile acestuia
In practica exista chestionare de dimensiuni diverse in functie de :
  • specificul temei studiate;
  • timpul de care se dispune
  • finalitatea si beneficiarul rezultatelor ( exista anchete in urma carora rezulta articole stiintifice  sau carti  si anchete pragmatice comandate de o institutie, un partid ,un ziar etc.)

Durata chestionarului nu trebuie sa depaseseaca capacitatea de concentrare a celui care raspunde 
Punerea in pagina impune anumite conditii precum:
  • tipografic sa fie clar delimitat ;
  • raspunsurile prestabilite  sa fie plasate pe o singura latura a chestionarului ; 
  • regulile de inregistrare a raspunsurilor interzic modificarea oricarui raspuns .
Cerinte si etape generale pentru alcatuirea unui chestionar
      Pentru formularea unui chestionar se tine cont de urmatoarele aspecte:
  • obiectivele cercetarii
  • tipul datelor ce urmeaza a fi culese: obiective, subiective, cantitative, calitative
  • grupul chestionat.
Dupa ce chestionarul a fost creat este recomandata aplicarea experimentala pentru depistarea si corectarea la timp a eventualelor erori.

             Exemple de chestionar psihologic
  • chestionar privind nivelul stimei de sine
  • chestionar privind schimbarea comportamentului. 

Elevi:      
  1. Matei Radu 
  2. Matei Catalina
  3. Mihai Alina
  4. Nan Ilinca
  5. Nan Madalin
  6. Negoita Alexandru
Profesor: Enescu Liliana